Betaalwijze aanpassen

Bij Zorgzaam bepaalt u zelf op welke manier u uw premie- en zorgkostenfacturen betaalt. Uw voorkeuren past u eenvoudig aan in Mijn Zorgzaam.

Heeft u met meerdere personen één polis?

Handig om te weten: alleen de hoofdverzekerde kan de manier van betalen aanpassen. Dit geldt voor de wijze van betalen en voor het rekeningnummer waarmee u betaalt.

3 manieren om te betalen

  • Betaalt u via automatische incasso? Dan schrijven wij de volgende zaken automatisch af van uw rekening:

    • Zorgpremie (deze innen wij altijd vooraf)
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Onterecht uitbetaalde vergoedingen
    • Termijn(en) van een betalingsregeling

    Voordelen van betalen via automatische incasso

    • Alles gaat automatisch. U heeft geen omkijken naar uw betalingen.
    • U voorkomt dat u te laat betaalt.

    Goed om te weten: u kunt binnen 8 weken na de afschrijving de incasso door uw bank ongedaan laten maken.

    Zorgkosten boven € 385 via acceptgiro of iDEAL

    Voor het eigen risico, eigen bijdrage en onterecht uitbetaalde vergoedingen schrijven wij maximaal € 385 automatisch per keer af. Is het bedrag hoger dan € 385? Dan ontvangt u van ons een factuur met een acceptgiro. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Als u uw post digitaal ontvangt, dan krijgt u een e-mail met een iDEAL-betaallink. De factuur vindt u ook terug in Mijn Zorgzaam, of u kunt betalen via de Zorgzaam Zorg app.

  • Heeft u gekozen voor digitale post? Dan ontvangt u een betaalverzoek per e-mail van ons. Uw factuur kunt u meteen vanuit de e-mail betalen via de iDEAL-betaallink. Of u kunt betalen in Mijn Zorgzaam of in de Zorgzaam app.

    Voordelen van betalen via iDEAL

    • U betaalt uw factuur eenvoudig en veilig in slechts een paar klikken.
    • U ontvangt een geheugensteuntje van ons als de uiterste betaaldatum bijna is verlopen.
    • Betalen via iDEAL is gratis.

    Zelf het bedrag overmaken: gebruik het betalingskenmerk

    Maakt u het bedrag op uw eigen manier over? Vul dan altijd het 16-cijferige betalingskenmerk in. Zo weten wij welke factuur u betaalt. Het betalingskenmerk staat op de factuur in Mijn Zorgzaam. Ontvangen wij een betaling van u zonder betalingskenmerk? Dan verwerken wij met deze betaling het oudste openstaande bedrag.

  • Wilt u uw rekeningen per post ontvangen en handmatig betalen? U ontvangt dan een betaalverzoek per post.

    Let op!

    • Betalen per acceptgiro is niet meer mogelijk.
    • U betaalt voor papieren post € 1,25 per maand. Post per e-mail is gratis.

    Gebruik altijd het betalingskenmerk

    Vul altijd het 16-cijferige betalingskenmerk in bij betalingen via het betaalverzoek per post. Zo weten wij welke factuur u betaalt. Het betalingskenmerk staat op het betaalverzoek. Als wij een betaling van u ontvangen zonder betalingskenmerk, dan verwerken wij deze met het oudste openstaande bedrag.

Bekijk uw betaalwijze

Wilt u weten hoe u uw rekeningen op dit moment betaalt en welk rekeningnummer bij ons bekend is? Bekijk uw betaalwijze in de Zorgzaam app of in Mijn Zorgzaam.

Betaalwijze aanpassen per brief

Maakt u geen gebruik van Mijn Zorgzaam? Vanwege uw privacy is het niet mogelijk om uw betaalvoorkeur telefonisch aan te passen. U kunt wel een brief opstellen met:

  • Uw persoonlijke gegevens
  • Uw klantnummer
  • Uw rekeningnummer
  • Uw keuze: maand- of jaarbetaling via automatische incasso
  • Uw handtekening
  • Datum en plaats van ondertekening

Deze kunt u vervolgens uploaden via onze website. Kies bij Soort bijlage voor 'Wijzigen betaalvoorkeur’.

Versturen per post

Als u liever uw nieuwe betaalvoorkeur per post aan ons door wilt geven, stuur uw brief dan naar:

Zorgzaam
Postbus 25030
5600 AK Eindhoven

Rekeningnummer wijzigen

Als u een nieuw rekeningnummer heeft, dan is het belangrijk dat u dat zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Ook dit doet u gemakkelijk zelf via de Zorgzaam app of Mijn Zorgzaam.