Polis en gegevens wijzigen bij overlijden

Wilt u een polis of gegevens wijzigen omdat er een naaste is overleden? Bijvoorbeeld uw vader of uw partner. We wensen u veel sterkte toe. Op deze pagina leest u hoe wij u helpen bij deze wijziging.

Meestal hoeft u niks door te geven

De overledene woonde in Nederland

Als iemand is overleden, stuurt de gemeente ons binnen 10 werkdagen een bericht. Wij beëindigen dan de zorgverzekering.

  • U hoeft niks aan ons door te geven

De overledene woonde in het buitenland

Uit het buitenland krijgen wij niet meteen een bericht van overlijden. Geef het overlijden dan wél aan ons door, met een kopie van de officiële akte van het overlijden.

Medeverzekerde of hoofdverzekerde

Een belangrijke vraag is ook: Was de overledene een hoofdverzekerde of een medeverzekerde?

Medeverzekerde is overleden

Bent u hoofdverzekerde op uw polis? En is er een medeverzekerde op uw polis overleden?

Dan ontvangt u vanzelf een nieuwe polis. De overleden medeverzekerde staat niet meer op de polis.

  • U hoeft verder niks te doen.

Hoofdverzekerde is overleden

Is er niemand meeverzekerd op de polis? Dan beëindigen we de polis. Wij sturen de beëindigingsbrief naar het adres van de overleden verzekerde.

Bent u medeverzekerde op de polis? Dan ontvangt u een nieuwe polis. En u bent dan de nieuwe hoofdverzekerde.

Lees hieronder meer.

Voor u als nieuwe hoofdverzekerde

Bent u de nieuwe hoofdverzekerde? Dan krijgt u een nieuwe polis.

Om dit in orde te maken hebben wij van u enkele gegevens nodig. Dit zijn:

  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Bankrekeningnummer.

Veelgestelde vragen

  • Bent u de nieuwe hoofdverzekerde op de polis? U houdt dan hetzelfde pakket als toen U medeverzekerde was.

    Welk pakket dit is, ziet u op uw nieuwe polis.

  • Was u medeverzekerde op de polis van de overledene? En had de overledene een zorgverzekering via een werkgever?

    Tip: informatie of de overledene verzekerd was via een werkgever vindt u terug op de polis van de overledene.

    Had de overledene inderdaad een zorgverzekering via een werkgever?

    Uw nieuwe zorgpolis valt dan ook onder de collectiviteit van die werkgever. Wilt u weten of u onder deze collectiviteit verzekerd kunt blijven? Vraag dit na bij de werkgever. Vraag daarom aan de werkgever van de overledene of u deze zorgverzekering kunt houden.

    Wat als u de zorgverzekering bij de werkgever niet kunt houden?

    Geen probleem. U kunt dan zelf uw zorgverzekering wijzigen in de Zorgzaam app of in Mijn Zorgzaam.

  • Uw nieuwe polis krijgt u per post in uw brievenbus. Dit is altijd zo, ook als u de oude polis per e-mail hebt ontvangen.

    Post per e-mail is gratis

    Let op: voor post via uw brievenbus betaalt u € 1,25 per maand. U kunt ook kiezen om uw post per e-mail te ontvangen. Dat is gratis.

    U kunt uw postvoorkeur zelf makkelijk aanpassen.

  • Als nieuwe hoofdverzekerde ontvangt u van ons betaalverzoeken, over uw premie en zorgkosten.

    Automatisch betalen is makkelijker. U hebt er dan geen omkijken meer naar.

    Lees meer over betalen van uw premies en zorgkosten.

  • Was u medeverzekerde op de polis en bent u nu hoofdverzekerde? En werd uw eigen risico in termijnen betaald? Dan blijft dat zo: u betaalt uw eigen risico nog steeds in termijnen, ook nu u de nieuwe hoofdverzekerde bent.

Teveel betaalde premie krijgt u terug

Is er voor de overledene nog premie betaald na het overlijden? Die premie krijgt u natuurlijk terug. Dat gaat zo:

Bij een medeverzekerde

Was uw naaste een medeverzekerde op uw polis? Dan verrekenen we het teveel betaalde bedrag met de volgende betaling van uw premie. U betaalt dan voor die maand minder premie.

Bij een hoofdverzekerde

Was uw naaste de hoofdverzekerde op de polis? Dan betalen we de totale premie na overlijden binnen een maand terug. Wij maken het bedrag over naar de rekening waarvan de premie is betaald.

Zorgkosten voor uw overleden naaste declareren

Het kan zijn dat u nog een rekening krijgt voor uw overleden naaste. Betaal deze zelf aan de zorgverlener en declareer de rekening daarna bij ons. U kunt nog tot 3 jaar na het overlijden nota’s declareren.

Soms dienen zorgverleners ook rechtstreeks een rekening bij ons in. Het duurt soms wel 2 jaar voordat wij alle rekeningen ontvangen hebben.

Wilt u dat we uitbetalen op een ander rekeningnummer?

De declaraties betalen wij uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wilt u liever dat wij op een ander rekeningnummer uitbetalen? Stuur ons dan een brief met de volgende informatie:

  • Klantnummer van de overleden persoon
  • Het nieuwe rekeningnummer
  • Gegevens van de erfgenaam: naam, adres en woonplaats
  • Verklaring van erfrecht

Deze informatie is nodig om het rekeningnummer te kunnen wijzigen.

Uw declaratie of wijziging met de post doorgeven

Wilt u declaraties of een wijziging van uw rekeningnummer met de post naar ons sturen? Gebruik dan dit postadres:

Zorgzaam
Postbus 445
5600 AK Eindhoven