Landelijke afspraken over wachttijd (Treeknorm)

Soms kunt u niet meteen terecht bij een zorgverlener. Bijvoorbeeld doordat de zorgverlener veel andere mensen helpt. Dan is het voor u fijn om te weten hoe lang u ongeveer moet wachten. Daarom maakten wij samen met zorgverleners en Zorgverzekeraars Nederland afspraken over wachttijden. Deze afspraken noemen we de Treeknorm. 

Dit zijn de wachttijden per zorgsoort of situatie

Medicijnen

  • Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek
 

Huisarts

  • Binnen 2 werkdagen kunt u meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 3 werkdagen
  • Bij spoed kunt u altijd direct terecht
 

Paramedisch hulpverlener
(zoals fysiotherapeut of logopedist)

  • Binnen 1 week kunt u terecht
 

Eerste gesprek in het ziekenhuis

  • Binnen 3 weken kunt u meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 4 weken
  • Bij spoed kunt u altijd direct terecht
 

Diagnose of indicatie
(zoals medisch onderzoek)

  • Binnen 3 weken kunt u meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 4 weken
 

Mondzorg

  • Binnen 3 weken kunt u meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 4 weken
 

Polikliniek
(zonder opname in het ziekenhuis)

  • Binnen 4 weken kunt u meestal terecht
  • De maximale wachttijd is 6 weken

 Opname in het ziekenhuis

  • Binnen 5 weken kunt u meestal terecht
 

Geestelijke gezondheidszorg
(GGZ)

  • Binnen 4 weken wordt u aangemeld
  • Daarna wordt u binnen 4 weken beoordeeld
  • Hierna krijgt u binnen 6 weken ambulante hulp of binnen 7 weken een intramurale behandeling
 

Verpleging en Verzorging

  • Binnen 6 weken krijgt u de zorg die u nodig heeft

 Wijkverpleging

U hoeft niet te wachten op zorg: u kunt deze altijd vragen. Wel nadat u wijkverpleging is toegekend. Dat wordt gedaan nadat u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg heeft gekregen.

Langer wachten? Onze zorgadviseurs helpen u

Geeft de zorgverlener aan dat u langer moet wachten dan de Treeknorm? En wilt u toch eerder geholpen worden? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Zij kijken met u mee voor een passende oplossing. Bijvoorbeeld of u eerder terecht kunt bij een andere zorgverlener bij u in de buurt.