Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u een bedrag aan ons moet betalen. Uw zorgverlener heeft de kosten van uw behandeling bij ons ingediend. En (een deel van) deze kosten zijn voor uw eigen rekening. Het kan zijn dat de informatie op de zorgkostenfactuur vragen bij u oproept. Misschien vindt u de informatie onduidelijk? Of herkent u de kosten niet? Wij helpen u graag.
Het kan dat u geld moet betalen. En soms helaas ook meer dan verwacht. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals het betalen van eigen risico of een eigen bijdrage. We hebben de belangrijkste redenen voor u op een rij gezet.
Bent u het niet eens met de reden waarom u kosten moet betalen? Of ziet u iets vreemds in uw gemaakte zorgkosten? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet heeft gehad? We zoeken het graag samen uit.
Bent u verrast door de zorgkostenfactuur? Of is uw financiële situatie op dit moment wat onzeker? Als u moeite heeft met betalen, is dat erg vervelend. Wij nemen die onzekerheid graag voor u weg. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt.
Misschien is de omschrijving van de zorgkosten onduidelijk voor u. Of herkent u een zorgverlener niet. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alle informatie over de behandeling vermelden. In Mijn Zorgzaam en in de Zorgzaam Zorg app vindt u deze informatie wel.
De hoofdverzekerde mag niet alle gegevens van het zorgverbruik van een medeverzekerde bekijken. Voor het ontcijferen van een zorgkostenfactuur kan dat soms lastig zijn. Vanaf 12 jaar kan de medeverzekerde hiervoor zelf inloggen in de Zorgzaam Zorg app of Mijn Zorgzaam.
Wilt u deze details toch inzien? Dan kan uw medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn Zorgzaam onder de knop ‘Mijn gegevens delen’.
Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vindt u de redenen die het vaakst voorkomen:
Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen uw declaratie dan opnieuw.
Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening.