De uitkomst van uw declaratie

U ontvangt de brief 'Uitkomst declaratie' van ons als u zelf een declaratie bij ons heeft ingediend. Hierop staat uitleg over de uitkomst. Is de vergoeding anders dan verwacht? Of heeft u nog vragen over de informatie? Wij helpen u graag.

Kijk in de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam

In de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam vindt u veel informatie over de zorg die u heeft gehad. Zo vindt u er bijvoorbeeld:

Wanneer krijg ik reactie op mijn declaratie?

Heeft u uw declaratie via Mijn Zorgzaam of de Zorgzaam app ingediend? Dan staat er binnen 4 werkdagen een Uitkomst declaratie voor u klaar in de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam.

 

Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. De hoofdverzekerde ontvangt altijd bericht. U kunt in Mijn Zorgzaam en in de Zorgzaam app de status van uw declaratie bekijken.

 

Heeft u geen bericht van ons ontvangen?

Waarom krijg ik maar een deel of niets vergoed?

Het kan zijn dat de uitkomst van uw declaratie anders is dan u had verwacht. In het document Uitkomst declaratie leggen wij onder het kopje 'Toelichting' uit waarom u iets niet vergoed krijgt.

 

We hebben de belangrijkste redenen voor u op een rij gezet waarom u (een deel van) de kosten zelf betaalt.

Declaraties van mijn partner of kind bekijken

De hoofdverzekerde mag niet alle details van het zorgverbruik van een medeverzekerde bekijken. Dat staat zo in de wet. Vanaf 12 jaar kan de medeverzekerde hiervoor zelf inloggen in de Zorgzaam app of Mijn Zorgzaam.

Wilt u toch meer details over de behandelingen of de gemaakte kosten van uw partner of kind (medeverzekerde) bekijken? Dan kan deze medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn Zorgzaam onder de knop 'Mijn gegevens delen'.

Ik ben het niet eens met de uitkomst van mijn declaratie.
Bent u het er niet mee eens? Of begrijpt u onze uitleg niet? We zoeken het graag samen met u uit.

Kosten ingediend door mijn zorgverlener

Als een zorgverlener kosten bij ons declareert ontvangt u alleen een Zorgkostenfactuur als u zelf iets moet betalen. Wordt alle zorg vergoed? Dan sturen wij u geen factuur. U kunt alle ingediende declaraties altijd terugvinden in de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam onder 'Zorgverbruik'.

Veelgestelde vragen over de uitkomst van uw declaratie

  • U of een medeverzekerde heeft een factuur van een zorgverlener bij ons ingediend (gedeclareerd). Als wij de declaratie hebben verwerkt, ontvangt u binnen 4 werkdagen een ‘Uitkomst declaratie’. Hierin vindt u de uitleg over uw vergoeding. Dan bent u helemaal op de hoogte.

    Declareert uw zorgverlener de kosten? En moet u een deel zelf betalen? Dan krijgt u van ons een Zorgkostenfactuur.

  • Heeft u uw declaratie via Mijn Zorgzaam of de Zorgzaam app ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen.

    Bekijk hier de status van uw declaratie

  • Het klopt dat niet alle informatie op de Uitkomst declaratie staat. Dit doen we omdat we uw persoonlijke gegevens goed willen beschermen. De details van de behandelingen of de gemaakte kosten kunt u snel en eenvoudig bekijken in Mijn Zorgzaam onder het kopje ‘Mijn zorgverbruik’.

    Gebruikt u de Zorgzaam app? Log dan in en ga op het startscherm naar 'Declaratieoverzicht'. Kies 'verbruikte zorg'.

  • U kunt als hoofdverzekerde alleen details van ingediende declaraties inzien van medeverzekerde tot 12 jaar. Wilt u ook details inzien van uw medeverzekerde vanaf 12 jaar? Dan kan uw medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn Zorgzaam onder kopje ‘Machtigen’.

    Lees hoe u deze machtiging regelt

  • Dit kan meerdere redenen hebben. Op de Uitkomst declaratie leggen wij u uit waarom u geen vergoeding krijgt. Dit zijn de redenen die het meest voorkomen:

    • Uw declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    • Uw verzekeringspakket vergoedt uw behandeling niet.
    • U heeft nog een openstaand eigen risico
    • U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage.
    • U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg.
    • De zorgverlener die u heeft behandeld heeft geen contract bij VGZ.
    • Er is een maximale vergoeding of budget.
  • Het kan zijn dat u toch recht heeft op vergoeding. Denkt u dat dit in uw geval zo is? Dan kunt u ons bellen, zodat wij de declaratie opnieuw kunnen beoordelen.

    Worden uw zorgkosten toch niet vergoed? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, dan ontvangt u hierover een bericht.

  • Zoiets kan gebeuren! Het is niet mogelijk een declaratie te annuleren. Maar geen probleem: een onvolledig declaratie wordt automatisch afgewezen. U kunt de juiste declaratie gewoon opnieuw indienen.
  • Wat fijn dat u onze vergissing heeft opgemerkt. Wilt u dit aan ons laten weten? Dan verwerken wij deze informatie en passen wij de declaratie aan. Bedankt voor de moeite, en sorry voor het ongemak.

    Neem contact op met ons

  • U krijgt van ons een correctiebrief als blijkt dat wij te weinig of te veel aan u hebben uitbetaald. Hebben wij te weinig aan u betaald? Dan ontvangt u geld van ons en hoeft verder niets te doen. Hebben wij teveel aan u uitbetaald? Dan ontvangt u van ons een betaalverzoek.

Staat uw vraag hier niet tussen?

Neem dan contact met ons op. Wij staan voor u klaar.

Hebt u de Zorgzaam Zorg app al geïnstalleerd?

  • Supersnel declareren met een foto
  • Bekijk hoeveel u nog vergoed krijgt
  • Rekeningen meteen betalen met iDEAL