In de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam vindt u veel informatie over de zorg die u heeft gehad. Zo vindt u er bijvoorbeeld:
Heeft u uw declaratie via Mijn Zorgzaam of de Zorgzaam app ingediend? Dan staat er binnen 4 werkdagen een Uitkomst declaratie voor u klaar in de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam.
Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. De hoofdverzekerde ontvangt altijd bericht. U kunt in Mijn Zorgzaam en in de Zorgzaam app de status van uw declaratie bekijken.
Heeft u geen bericht van ons ontvangen?
Het kan zijn dat de uitkomst van uw declaratie anders is dan u had verwacht. In het document Uitkomst declaratie leggen wij onder het kopje 'Toelichting' uit waarom u iets niet vergoed krijgt.
We hebben de belangrijkste redenen voor u op een rij gezet waarom u (een deel van) de kosten zelf betaalt.
De hoofdverzekerde mag niet alle details van het zorgverbruik van een medeverzekerde bekijken. Dat staat zo in de wet. Vanaf 12 jaar kan de medeverzekerde hiervoor zelf inloggen in de Zorgzaam app of Mijn Zorgzaam.
Wilt u toch meer details over de behandelingen of de gemaakte kosten van uw partner of kind (medeverzekerde) bekijken? Dan kan deze medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn Zorgzaam onder de knop 'Mijn gegevens delen'.
Als een zorgverlener kosten bij ons declareert ontvangt u alleen een Zorgkostenfactuur als u zelf iets moet betalen. Wordt alle zorg vergoed? Dan sturen wij u geen factuur. U kunt alle ingediende declaraties altijd terugvinden in de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam onder 'Mijn declaratieoverzicht'.
U of een medeverzekerde heeft een factuur van een zorgverlener bij ons ingediend (gedeclareerd). Als wij de declaratie hebben verwerkt, ontvangt u binnen 4 werkdagen een ‘Uitkomst declaratie’. Hierin vindt u de uitleg over uw vergoeding. Dan bent u helemaal op de hoogte.
Declareert uw zorgverlener de kosten? En moet u een deel zelf betalen? Dan krijgt u van ons een Zorgkostenfactuur.
Heeft u uw declaratie via Mijn Zorgzaam of de Zorgzaam app ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen.
Bekijk hier de status van uw declaratie
Het klopt dat niet alle informatie op de Uitkomst declaratie staat. Dit doen we omdat we uw persoonlijke gegevens goed willen beschermen. De details van de behandelingen of de gemaakte kosten kunt u snel en eenvoudig bekijken in de Zorgzaam app en Mijn Zorgzaam onder het kopje ‘Mijn declaratieoverzicht’.
U kunt als hoofdverzekerde alleen details van ingediende declaraties inzien van medeverzekerde tot 12 jaar. Wilt u ook details inzien van uw medeverzekerde vanaf 12 jaar? Dan kan uw medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn Zorgzaam onder kopje ‘Machtigen’.
Lees hoe u deze machtiging regelt
Dit kan meerdere redenen hebben. Op de Uitkomst declaratie leggen wij u uit waarom u geen vergoeding krijgt. Dit zijn de redenen die het meest voorkomen:
Het kan zijn dat u toch recht heeft op vergoeding. Denkt u dat dit in uw geval zo is? Dan kunt u ons bellen, zodat wij de declaratie opnieuw kunnen beoordelen.
Worden uw zorgkosten toch niet vergoed? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, dan ontvangt u hierover een bericht.
Wat fijn dat u onze vergissing heeft opgemerkt. Wilt u dit aan ons laten weten? Dan verwerken wij deze informatie en passen wij de declaratie aan. Bedankt voor de moeite, en sorry voor het ongemak.
Neem contact op met ons
Neem dan contact met ons op. Wij staan voor u klaar.